Resultaten
wo 15 mei 2019

Recreare: Japanse kleding, interieurlampen en keramiek

Één van de eerste winkels in de Urban Shopper is Recreare van Rosa Aray. Geboren en getogen in Peru maar van Japanse ouders, kwam ze twaalf jaar geleden naar Nederland. Ze begon bijna zes jaar geleden met haar winkel in Japanse keramiek, kleding en interieur lampen en is een stabiele factor in de Urban Shopper.

Hip en leuk

Rosa las zes jaar geleden over Strijp-S en Trudo in de krant. Op dat moment was Strijp-S nog in ontwikkeling en was er eigenlijk nog niks. Ze kende de oude gebouwen van Philips waar haar man werkte maar toen was het de eerste keer dat ze echt op Strijp-S kwam. Na aanmelding en gesprekken met Trudo waar ze haar zelfgemaakte lampenkappen liet zien, werd ze uitgekozen om haar winkel te starten en in augustus 2013 was het zover. 

Driedimensionale stof

Ze importeert keramiek uit Japan maar maakt alle lampen en kleding zelf van Japanse stoffen of andere materialen zoals hout of papier. De kleding wordt veelal op maat op wens van de klant gemaakt of bij vraag naar afwijkende maten. Vaak gebruikt ze tweedehands stoffen of gerecyclede stoffen of ze koopt winkeldochters op. “De kwaliteit van de Japanse stof is heel anders dan de stoffen hier in Nederland”, legt Rosa uit. “De Japanse stof heeft een driedimensionaal effect; het is een stevige soort zijde en de stof is in het patroon ingeweven. Daarna wordt het handgeschilderd of er wordt op geborduurd of gezeefdrukt.” Er zijn veel technieken om die mooie stof te krijgen en Rosa kent ze allemaal. Haar moeder leerde hoe ze de kleding moest maken en zelf ontwikkelde ze haar grafische kennis door haar opleiding als grafisch ontwerper.

Mooi in balans

Ze hoort van klanten vaak dat haar producten mooi in balans zijn. Kleur, stof, ontwerp zijn een eenheid. Omdat ze zelf in Japan heeft gewoond, snapt ze deze balans en de cultuur uit Japan heel goed maar haar stijl heeft ze met de jaren enigszins aangepast aan de Europese smaak omdat vrouwen hier vaak wat stoerder zijn. Die klanten zijn vaak mensen uit de Randstad of bezoekers uit heel Europa en minder vaak Japanse klanten. Soms verkoopt ze aan klanten die aan ‘Cosplay’ (Japans: コスプレ, kosupure) doen, een vorm van performance art waarbij de deelnemers gebruikmaken van kostuums en accessoires om een bepaald personage of idee uit te beelden.

Altijd bezig zijn

Rosa heeft van haar hobby haar werk gemaakt. In de Urban Shopper is ze vaak bezig met voorbereiden, patronen tekenen en borduurwerk. Met haar collega-ondernemers in de Urban Shopper loopt de samenwerking goed. Ze voelt zich thuis op Strijp-S.  

Meer informatie: www.urbanshopper.nl