Resultaten
do 16 mei 2019

Duurzaam ondernemen met Amber in het Innovation Powerhouse

Op 22 maart 2016 werd “Amber” opgericht door Joep Sloot, Steven Nelemans, Hans de Penning en Merien ten Houten. Amber is een deelplatform voor elektrische auto’s voor de zakelijke markt en heeft een aantrekkelijke propositie voor ondernemers op Strijp met inmiddels zestig medewerkers. Amber is gevestigd in het Innovation Powerhouse op Strijp-T.

Niemand hoeft in de toekomst een eigen auto te hebben

De oprichters hadden oorspronkelijk een droom om elektrische auto’s te bouwen die ook voor gezinnen betaalbaar zouden zijn. Maar gaandeweg kwamen ze erachter dat het zelf bouwen van auto’s een brug te ver was. Dus gooiden ze het over een andere boeg en kwamen met het idee om auto’s te delen. Auto’s waar mensen graag in rijden, die duurzaam en schoon zijn en makkelijk te delen. Daarom heeft Amber nu een vloot van 160 BMW-i3 elektrische auto’s, verdeeld over 37 hubs in een groot gedeelte van Nederland. De openbare hubs zijn voor iedereen toegankelijk; de gesloten hubs zijn voor grotere corporate bedrijven, zoals ABN-AMRO op de Zuidas in Amsterdam. Op Strijp-S is er een openbare hub bij Office-S en bij het Innovation Powerhouse op Strijp-T. Amber biedt een honderd procent ritgarantie. Amber garandeert dat je van A naar B komt.  

Alleen als de auto in gebruik is buiten de hub, betaal je

Amber werkt met een “Pay Per Use” model. Alleen als je een Amber auto in gebruik hebt,  betaal je voor rijden en parkeren. De kosten zijn € 0,25 per minuut bij rijden en € 0,10 per minuut voor parkeren. Dit is een all-in tarief. Er is geen abonnement, geen verplichte afname, en geen instapfee. Het gaat om het gemak dat je nergens aan vast zit. Zakelijke drivers betalen in het weekend en in de avond uren geen parkeerkosten. Je reserveert een Amber via een app en dan kun je snel instappen. Amberen wordt heel interessant en economisch op deze manier maar is ook nog goed voor het milieu. Geen aanschafkosten meer voor een eigen auto, geen wegenbelasting, geen brandstof en in het all-in tarief is de autoverzekering inclusief.

Fleet operators

Om de ritgarantie te garanderen heeft Amber “fleet operators” die ervoor zorgen dat de auto’s indien nodig verplaatst worden en op de juiste plek komen. De “fleet operators” zijn studenten of gepensioneerden. “Ook kunnen ze demo’s geven en vertellen hoe de auto rijdt, hoe je moet omgaan met de batterij en tips om snelheidsbekeuringen te voorkomen”, vertelt Natasja van Eijsden, marketingmanager bij Amber. Met een volle batterij kan je ca. 180 kilometer rijden, wat prima te doen is als je naar het gemiddeld aantal gereden kilometers per dag kijkt. De deelauto’s gaan altijd door de wasstraat en Amber zorgt er ook voor dat ze van binnen schoon zijn. Je kan eigenlijk niet meer sceptisch zijn want aan alle mogelijke bezwaren is door Amber gedacht. 

Autonoom rijden in de toekomst?

Bij Amber vinden ze het belangrijk wat de toekomst gaat brengen dus hebben ze met toestemming van de gemeente een test gedaan met autonoom rijden en doen ze onderzoek naar ‘platooning’, waarbij voertuigen die coöperatief rijden op korte afstand van elkaar (minder dan 1 seconde) op basis van de technologie van geautomatiseerd (autonoom) rijden. In het Engels worden deze treintjes ook wel road trains genoemd. De test is goed verlopen en Amber wil als eerste deze techniek in huis hebben. Een mooi, jong bedrijf die haar steentje bijdraagt aan de maatschappij, mobiliteit, duurzaamheid en het milieu.

Meer informatie: www.driveamber.com