Resultaten
wo 10 apr 2019

Vree - met je hele lichaam draadloos digitaal gamen of sporten


“Virtual Reality” (VR) waarbij je met je hele lichaam draadloos kunt gamen of sporten, met andere spelers waar ook ter wereld. VRee maakt het mogelijk door VR-applicaties voor meerdere gebruikers te faciliteren voor gaming, active eSports, training, simulatie en testen. VRee begint de startup fase nu te ontgroeien en wil zich snel verder ontwikkelen.

Investeren in de toekomst

VRee kreeg een ‘pre-seed” investering van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en de start-up accelerator Lumo Labs uit Eindhoven. Ook ontvingen ze een innovatielening van Brainport. Ze gebruiken de gelden voor productontwikkeling, marketing en verkoopactiviteiten maar ook om programmeurs en visueel ontwerpers aan te trekken. Het kantoor van VRee is binnen LUMO Labs gevestigd. Een mooi voorbeeld hoe de Triple Helix werkt op Brainport. Momenteel werken er bij VRee 10 werknemers maar ze willen snel verder groeien naar 50 man.

Platform met accessoires

VRee ontwikkelt een softwareplatform dat realtime full-body tracking in “Virtual Reality” mogelijk maakt. Daarnaast leveren ze allerlei VR-accessoires zoals motion-capture pakken, headsets, controllers en handschoenen. Ze bieden haar technologie aan in de vorm van software development kits zodat hun klanten de VR-ervaring van hun gebruikers kunnen verbeteren. Ook geven ze advies aan klanten voor de benodigde hardware en verzorgen ze de connectiviteit die nodig is. Binnenkort vindt de lancering van het platform plaats.

Geavanceerde VR-toepassingen op basis van natuurlijke bewegingen

Wanneer een gebruiker in een VR-omgeving wordt geplaatst zonder kabels, voelt het voor spelers dat ze echt in die omgeving zitten. Hierdoor zijn ze in staat om te kijken, te lopen en te communiceren met andere spelers binnen objecten van “Virtual Reality” en gebruiken ze hun lichaam als controller. In vergelijking met concurrenten biedt VRee een aantal unieke elementen doordat meerdere mensen op een hoog niveau kunnen spelen, hun techniek makkelijk te integreren is in projecten en doordat ze met opstellingen met hardware van verschillende fabrikanten werken. Maar het grootste voordeel is dat de VRee software werkt op wifi terwijl de concurrentie met camera’s werkt en daardoor altijd de persoon in het zicht moet hebben.

Schieten met digitale pijlen

Menno Bisschops, Commercial Technical Officer bij VRee en mede-eigenaar, studeerde Computer Software Engineering bij Fontys in Eindhoven. Samen met collegastudenten ontwikkelde hij “Virtual Archery” waarmee je digitaal pijlen kon afschieten. Samen met Roy Noten, zijn huidige compagnon, maakte ze een full-body prototype en een natuurlijke interactie met de computer. Tijdens hun studie richtten ze tijdens hun studie in 2014 Virtual Reality Concepting op. Dit bedrijf ging uiteindelijk op in VRee dat in september 2016 werd opgericht.

Toepassingen voor defensie, brandweer en muziek

Defensie gebruikt het VRee platform voor training en simulatie en koppelt haar eigen content met het VRee platform zodat militairen levensechte situatie kunnen trainen in een “Extended Reality” (XR) omgeving. Ook de brandweer kan inmiddels oefenen met een echte spuitkop in de digitale wereld. 

VRee gebruikt de artiest Chagall als “showcase”. Zij maakt muziek door middel van haar lichaamsbewegingen en maakt momenteel furore via TEDx talks

Meer infovree.world | www.facebook.com/VReeExperience

Dit artikel is onderdeel van een nieuwe reeks waarin bedrijven en organisaties die actief zijn in de ‘triple helix’ samenwerken die Brainport zo bijzonder maakt. Strijp-S is één van de kerngebieden in de Brainport regio en vormt het creatieve en culturele hart van Eindhoven.